Koltrastslätten av Torben Poulsen

 

Goshy överlever mirakulöst när serbisk milis massakrerar hans by i Kosovo. Tillsammans med sin bror Mithat och sin hund Sinbad beger han sig på jakt efter sin familj och Rebeka, en flicka han är hemligt förälskad i. Mithat väljer att ansluta sig till UCK gerillan, men Goshy fortsätter ensam. Men han har otur och tillfångatas av Arkans Tigrar och förs till ett läger? Stenhård och superuppskakande bok om ett krig i Europa och om vad man egentligen kan tänka sig att göra för någon man älskar?


» Ge boken betyg!
» Låna boken på bibblan
» Läs mer om författaren

Kommentarer
Postat av: Anonym

Boken var spännande

2007-03-08 @ 22:45:42
Postat av: Johan

den var spännande hela vägen men den var mest sorglig det blir ju bara massa mord och ja gillar inte serber längre.

2007-03-12 @ 13:51:08
Postat av: Maria

Hallådär Johan! Jag tycker att den här boken är helt fantastiskt bra och medryckande men också väldigt hemsk. Jag tycker den beskriver på ett väldigt bra sätt att det inte handlar om vilket folkslag man kommer från. Både serber och albaner gör onda saker men också goda. Det är tex en serbisk kvinna som hjälper Goshy när han blivit sårad.... I pressade situationer tror jag att vanliga människor kan utföra hemska handlingar. Vad tror ni? Goshys bror deltar i kriget men inte Goshy, vad är det som gör att Goshy inte vill delta?

2007-03-12 @ 14:37:04
Postat av: Donika

Riktigt bra bok asså, jag kunde inte sluta läsa den. Om ni vill veta mer om det som är långt från er verklighet men den hemska verkligheten för många människor omkring oss, så läs boken ! Jag är själv Kosova-albán och har en enorm empati för dem drabbade, trots att Kosova är på mycket bra väg att bli ett fint land igen så kommer alltid hatet mot serber finnas kvar, och sorgen av dem som dog. Bättre bok kommer jag behöva leta efter.

2007-03-13 @ 08:29:04
Postat av: Torben Poulsen - Författare till boken

Hej!

Tak for jeres fine kommentarer til min roman Koltrastslätten. Jeg er glad for at I ikke kun synes det er en god bog, men også har forstået min hensigt med at skrive den.
Som Donika anfører, så er vi svenskere og danskere jo langt fra den barske virkelighed som mange kommer til at opleve og bliver tvunget til at flygte fra. En krig som den i Kosova, og før den krigen i Bosnien, kan i løbet af få sekunder ændre et menneskes, ja, en hel families liv totalt. Det der før føltes trygt og selvfølgeligt, bliver en angstfuld kamp for overlevelse. En krig stjæler ikke blot menneskers identitet, men også deres fremtid, og den skaber ofte et uforsonligt had og uudslukkelig hævntørst.
Derfor er det forståeligt når Donika skriver at hatet mot serber finns kvar, og omvendt er der mange serbere der i lang tid vil hade kosovaalbanere, fordi de jo også begik overgreb mod serbiske familier og fordrev dem fra deres hjem.
Så Maria har forstået min pointe når hun skriver at både serber og albaner gör onda saker mens också goda. Sådan er det i enhver krig. Der er ingen entydige helte og skurke, og det er der heller ikke i mine romaner. Alle får blod på hænderne ? selvfølgelig nogle mere end andre.
I Kosova, som i Bosnien, var det serberne der begik de fleste krigsforbrydelser, og det er måske det der får Johan til at skrive at han inte gillar serber längre. Men ingenting er kun sort-hvidt. Livet består af nuancer, selv i en krig. Selvom de her kan være svære at få øje på.

Hej!

Tack för era fina kommentarer till min roman Koltrastslätten. Jag är glad för att ni inte bara tycker att det är en bra bok utan att ni också förstått min avsikt med att skriva den. Som Donika säger, så är vi Svenskar och Danskar långt från den grymma verklighet som många människor får uppleva och som de tvingas fly ifrån. Ett krig som det i Kosova och även kriget i Bosnien, kan inom loppet av några få sekunder ändra en människas, ja en hel familjs liv totalt. Det som först känns tryggt och självklart förvandlas till en ångestfull kamp för överlevnad. Ett krig stjäl inte bara människors identitet utan också deras framtid, och det skapar ofta ett oförsonligt hat och ett outsläckligt hämndbegär.
Därför är det förståligt när Donika skriver att hatet mot serber finns kvar och omvänt är det många serber som under lång tid kommer att hata kosovoalbanerna för att de begick övergrepp mot serbiska familjer och fördrev dem från deras hem.
Så Maria har förstått min poäng när hon skriver att både serber och albaner gör onda saker men också goda Så är det i alla krig. Det finns ingen självklar hjälte eller skurk.
Och så är det inte heller i mina romaner. Alla får blod på sina händer ? självklart vissa mer än andra. I Kosova, liksom i Bosnien var det seberna som begick de flesta krigsförbrytelserna, och det är kanske det som får Johan att skriva att han inte gillar serber längre. Men ingenting är bara svart-vitt. Livet består av nyanser, även så krig. Även om de ibland kan vara svåra att få syn på.


2007-03-20 @ 09:03:28
Postat av: Martin Metallbibliotekarie

Hej Torben! Hoppas att du ser det här :)
För mig så var "Koltrastslätten" en av de starkaste läsupplevelserna jag haft :) Jag undrar om du kan berätta lite om hur du gick till väga när du skrev boken?

2007-03-20 @ 14:03:46
Postat av: Torben Poulsen

Hej Martin

Jeg er glad for at Koltrastslätten er en af dine bedste læseoplevelser. Jeg fik idéen til romanen da jeg opholdt mig i Bosniens hovedstad Sarajevo og boede hos en ældre serbisk kvinde, Rada. I bosnisk tv så jeg hvordan folk flygtede ud af Kosova, og Rada sagde: "Åh nej, nu ikke igen. Milosevic (den serbiske præsident) er vore dages Hitler."
Snart begyndte kosovaalbanske flygtninge at komme til Danmark, og jeg mødte nogle af dem og hørte deres historier, og samtidig gik jeg i gang med en omfattende research.
Men Koltrastslätten er ren fiktion, selvom historien bygger på faktiske begivenheder. Jeg kan anbefale dig at læse min trilogi om pigen Smilja og krigen i Bosnien, der også er udkommet på svensk (forlaget Författarhuset), og som du sikkert kan låne på biblioteket.

Hej Martin!

Det gläder mig att koltrastslätten är en av dina bästa författarupplevelser. jag fick idén till romanen när jag befann mig i Bosniens huvudstad Sarajevo och bodde hos en äldre serbisk kvinna, Rada. På bosnisk tv såg jag hur människor flydde ut ur Kosova, och Rada sa: Åh nej, inte nu igen. Milosevic, den serbiska presidenten är som våra dagars Hitler. Snart började kosovaalbanska flyktingar att komma till Danmark, och jag mötte några av dem och hörde deras historier, och samtidigt satte jag igång med en omfattande research. Men Koltrastslätten är ren fiktion, dvs en påhittad berättelse även om historien bygger på faktiska händelser. Jag kan rekommendera dig om att läsa min trilogi om Smilja och kriget i Bosnien, som också har kommit ut på förlaget Författarhuset, och som du säkert kan låna på biblioteket.

2007-03-23 @ 08:53:54
Postat av: maria

boken var toppen! nu skulle jag behöva lite hjälp till en bokanalys.

2009-03-09 @ 17:47:50
Postat av: hanna

snälla hjälp ska ha en recencion och vet inte hur jag ska skriva hjälp;)

2009-03-12 @ 17:04:56
Postat av: Tanja

Hej Maria & Hanna,



Berätta kort om vad boken handlar om och fokusera på vad ni tycker är bra eller dåligt med boken. Ta lite hjälp av vad författaren själv skriver här ovanför så kommer det säkert att gå jättebra!

2009-03-16 @ 20:43:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0