Expert på att rodna av Katarina von Bredow



Expert på att rodna av Katarina von Bredow utgavs 2005 och är enligt mig en av de bästa ungdomsböcker som skrivits. Boken har en extremt spännande handling och dessutom är det många aktuella ämnen som tas upp, bl.a. anorexi och utanförskap, men även kärlek och vänskap.

Boken handlar om Nathalie som går i 8:an och som plötsligt måste flytta från sin bästa kompis och byta skola för att hennes mamma har träffat en ny man. I det nya hemmet finns även Jesper som är son till mannen som Nathalies mamma träffat, vilket innebär att Jesper och Nathalie nu blir som syskon. Nathalie tycker att Jesper är jättesnygg, men får hon verkligen tycka det för de är ju som syskon nu? Finns det en möjlighet att även Jesper tycker om Nathalie?

Nathalie börjar på den nya skolan och gör allt för att bli kompis med Ira, tjejen som alla ser upp till. Ganska snart inser Nathalie att allt inte är så bra med Ira som det verkar. Ira skär sig i handlederna och äter knappt något i skolmatsalen, men ingen säger något om det. Hur kan en tjej som Ira som är så himla omtyckt göra så? Varför?

Läs boken och ta reda på vad som händer med Ira och om Nathalie och Jesper blir ett par trots att de är som syskon. Du kommer inte ångra dig!

» Låna boken på bibblan
» Läs mer om författaren


Kommentarer
Postat av: #13

Hej!



Jag har än så länge bara läst en bok av Katarina von Bedrows böcker men den har inte gjort mig besviken. Expert på att rodna är mycket bra, speciellt slutet. Jag hoppas verkligen att jag kan få möjlighet att läsa fler böcker av Katarina von Bedrow.



#13

2009-01-29 @ 12:59:04
Postat av: Martin Metallbibliotekarie

Tjena #13! Kul att du gillade boken - du är i sällskap av flera tusen som tycker som du :) Om din skola är med i Brutalt Bra Böcker (vilket den kanske är eftersom du har hittat hit) så finns det ju flera böcker av Katarina i lådan. Annars kan du klicka på länken "låna boken på bibblan" så får du en lista över vilka av Katarinas böcker vi har samt var de finns. Ha det



Martin

2009-01-29 @ 14:35:32
URL: http://brutaltbrapocket.blogg.se/
Postat av: #13

Tack för tipset Martin!!

Ja, jag min skola är med i brutalt bra böcker så jag har ganska bra koll på var jag kan få tag på fler böcker av Katarina von Bedrow. Du kanske har något tips på vilken som är bäst. Jag har hört att "syskonkärlek" ska vara ganska bra.



#13

2009-02-03 @ 12:43:08
Postat av: Martin Metallbibliotekarie

Tjena igen #13!



Som du säkert förstår är ju vad som man tycker är bra ganska individuellt, men i min hjärna har "Syskonkärlek" fastnat lite extra hårt. Det var den första boken jag läste av Katarina och visste inte vad som skulle drabba mig - det slutade med att jag läste boken i ett sträck och kom till jobbet skittrött dagen efter skratt. Av hennes senare böcker gillar jag "Hur kär får man bli" väldigt mycket. Men som sagt - det kan ju vara så att du inte alls tycker att "Syskonkärlek" är bra - det vet du först när du sätter igång att läsa den :)

2009-02-03 @ 12:49:49
URL: http://brutaltbrapocket.blogg.se/
Postat av: #13

Tack ännu en gång för tipset!!

Jag får väl ta och läsa "Syskonkärlek" eftersom att alla som har läst den tycker att den är bra. Hoppas att jag får samma härliga läsupplevelse!! När jag har läst den kommer jag självklart att skriva vad jag tyckte om den här!



#13

2009-02-04 @ 08:52:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0