Simon & Sophie av Emma Granholm

 Omslagsbild

Simon och Sophie är två till ytan väldigt olika femtonåringar. Sophie är skolans snyggaste och coolaste tjej, alltid omgiven av beundrande kompisar, medan Simon tillhör klassens mindre populära som ständigt trackas av Sophie och hennes gäng.

Under påsklovet är alla Sophies vänner bortresta och i brist på annat knackar hon på hos Simon som bor granne. Han blir inte glad över besöket – han hade faktiskt velat slippa henne nu när de är lediga. Men snart upptäcker Simon att Sophie är annorlunda än i plugget, och Sophie märker att hon kan snacka med Simon på ett annat sätt än med sina vanliga kompisar. En kväll berättar hon något för Simon som hon inte har vågat säga till någon annan tidigare. Det leder till att saker förändras mellan dem. Men hur ska det bli när skolan börjar igen?

» Ge boken betyg!
» Låna boken på bibblan
» Läs mer om författaren

Kommentarer
Postat av: Märre lundblad

DET VAR DEN BÄSTA BOKEN JAG LÄST APBRA! UNDERBAR! NI BORDE HA FRAMME DEN PÅ BIBBLAN SÅ ALLA SER FÖR DEN VA RIKTIGT BRA ! SHIET ASSÅ DEN BÄSTA BOKEN JAG LÄST JAG BLEV HELT FÖRSTUMMAD. FÖR MAN BLEV HELT INNE I DEN NI MÅSTE GÖRA EN FILM AV DEN DEN KOMMER BLI EN SUCSE. JAG LOVAR MÅNGA AV MINA KOMPISAR HAR LÄST DEN, DEN VA BRA FÖR ATT MAN VILLE BARA ATT DE SKULLE BLI TILLSAMMANS OCH VISA HONOM I SKOLAN OCH BLA BRA VÄNNER

2007-02-27 @ 09:45:31
Postat av: Fanny

Simon och sophie var en av de bästa böcker som jag har läst, bara man börjar att läsa boken så bli man helt inne i den och kan inte sluta.. för man vill bara vet avd som händer mellan simon och sophie... Boken hade en väldigt bra slut och jag hoppas på att det kommer en uppföljare.

2007-02-27 @ 12:44:14
Postat av: Maria

Hej Märre och Fanny!! Vad är det som göra att ni tycker att boken är bra? Jag gillar den också. Det är ganska häftigt att man som Sophie & Sophie kan ändra åsikt om en människa när man lär känna honnom /henne... Simon tycker ju till en början att Sophie är en ganska blåst tjej och Sophie upptäcker ju helt plötsligt att Simon är snygg fast de gått i samma klass massor av år! :)

2007-02-28 @ 19:33:18
Postat av: Amanda

Hejsan , jag tyckte denna boken var bra.

2007-03-08 @ 13:04:25
Postat av: Johanna

Jag tyckte att boken var riktigt bra. Bra handling, bra slut m.m. Jag tycker att alla ska passa på att läsa den.

2007-03-09 @ 08:22:18
Postat av: nathalie

jag tycker simon & sophie va en av den bästa böcker jag läst... ni borde läsa den!!!

2007-03-09 @ 08:36:31
Postat av: Maria

När jag väl börjatläsa ville jag inte sulta.Jag var som uppslukad!

2007-03-16 @ 15:29:13
Postat av: Martin Metallbibliotekarie

Hej alla!

Jag är väldigt kluven till boken. Å ena sidan så mår jag oerhört bra, och har en känsla inombords av att livet ibland kan vara en riktigt bra idé - och som "feel-good" roman funkar boken alldeles utmärkt. Samtidigt så tycker jag att det är så oerhört tydligt att boken ju är konstruerad. Ok, innan ni nu hoppar på mig för detta yttrande så låt mig säga att visst, romaner ÄR ju konstruerade, MEN jag önskar mig som läsare att inte se konstruktionen så tydligt - jag vill bli överraskad helt enkelt :)

2007-03-16 @ 15:57:35
Postat av: bästa boken jag har läst

jag tkr boken var bäst :D:D:D:DD:

2007-03-21 @ 11:41:46
Postat av: klara

denna boken var jättebra!!! man ville inte sluta läa den!! det var nästan den bästa kärleksboken jag har läst! bäst var hamlet och ofelia! och jag brukar inte gilla kärleksböcker, men denna är i världsklass!

2007-03-29 @ 18:40:22
Postat av: Josefin

Simon och Sophie äget !! Ni MÅSTE läsa den !! :D

2007-04-10 @ 13:12:49
Postat av: alicia

jag tyckte att simon och sophie var en jätte bra bok. Den var lätt att förstå och kul att läsa. Man ville inte sluta läsa den för man vill veta hur det går för simon och sophie. En jätte bra bok!!!!

2007-04-10 @ 13:15:14
Postat av: Anna

Jag tycker att boken var så gryymt bra och jag vill absolut att det kommer en uppföljare för denna bok går inte att sluta läsa!!
LÄS DEN!!!!!!!!!

2007-04-23 @ 09:32:56
Postat av: anna

ÅH, boken är så himla bra! jag kunde inte sluta läsa, jag läste och läste, men sen blev jag besvike på att boken tog slut så snabbt, jag ville inte att den skulle ta slut, åh jag vill ha en fortsättning! :) kram.

2007-05-23 @ 16:27:29
Postat av: mig

Jag älskar den här boken. Okej att den är förutsägbar, men den är så himla fin! Lika underbar varje gång.

2007-05-23 @ 17:19:37
Postat av: Amanda

boken var jäättebra, fast förutsägbar med dt gör inget för att den var rätt så "ovanlig" för att mobbaren blir kär i mobboffret o den handlar om att våga va sig själv även om man är cool o blir kär i en "tönt"

2007-08-25 @ 14:25:38
Postat av: karro

jag tyckte att boken var bra och spännande, man ville bara läsa vidare för att se var som skulle hända efter. Det var mycket kärlek och vänskap i boken

2007-09-24 @ 09:45:35
Postat av: hejsan

Jag tyckte boken var riktigt bra. Den hade en bra handling som faktiskt kan hända i verkligheten och inte bara i en bok. Den får 5 av 5 av mig.
Ett måste om ni ska fråga mig.

2007-09-25 @ 12:41:11
Postat av: Moa

hej jag har precis läst ut boken "Simon och Sophie" idag och det var definitivt en av de bästa böckerna jag har läst, och jag har läst många.
Jag tycker boken är så bra för att man känna igen sig väldigt mycket i vad som händer. Ibland kan man känna sig som Sophie och inte våga
göra saker på grund av sina vänner och vilken status man har i skolan.
Ja, vad ska man säga,
det är en väldigt bra bok och för er som inte har läst den, gör det!

2007-10-01 @ 21:03:39
Postat av: Klara

Denna boken är den bästa kärleksboken jag har läst någonsin!! Den är underbar och absolut läsvärd!! :D Man lever sig verkligen in i personerna och hur de känner sig!! Har du inte läst den? GÖR DET!!

2007-10-15 @ 11:14:13
Postat av: Ellwina

Börjar man läsa "Simon och Sofie" blir man beroende! Man kan inte sluta! Den är väldigt bra och skriven på ett bra sätt som göra att man vill tipsa alla om den!

2008-05-27 @ 11:35:24
Postat av: elinor

ja tycker detta var en otroligt bra bok när man väl har börjat kan man itne släppa taget om boken

2008-05-27 @ 19:35:23
Postat av: nattis

As bra bok!!

2009-03-31 @ 17:40:34
URL: http://grandbleu.blogg.se/
Postat av: miranda

hej har inte läst boken var den bra hur många år tycker ni att det passar att läsa den här boken?

2010-03-06 @ 17:24:20
Postat av: Martin Metallbibliotekarie

Hej Miranda!



Svårt att svara på, men ska du gå på mitt råd så tror jag att du uppskattar boken om du är ungefär 13 år.



Martin - bibliotekarie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0