De vandrande städerna av Philip Reeve

 

Välkommen till en Jord, förödd av 60-minuters kriget, där vissa städer har blivit mobila och jagar varandra på Den stora Jaktmarken. Deras världs styrs av den kommunala utvecklingsläran, en sorts darwinism där den starke äter den svage, bokstavligt talat! Tom bor på London, en stor mobil stad som styrs av ingengörsgillet. Genom att London äter upp en mindre gruvstad stöter han på den vanställda flickan Hester, en person totalt besatt av hat och tanken på hämnd  på Toms hjälte chefshistoriker Valentine. Mötet med Hester sätter igång en händelsekedja som får Tom att ifrågasätta hela sin tillvaro. Tänk om Valentine inte är den hjälte Tom har sett honom som? Tänk om den kommunala utvecklingsläran är ett fruktansvärt feltänk? Och tänk om Tom verkligen blev knuffad av Valentine så att han hamnade i Ödemarken med Hester?   The be-all end-all scifiboken från förra året! Hänsynslöst bra!

» Ge boken betyg!
» Läs mer om författaren
» Låna boken på bibblan

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Typ det bästa jag läst på hela förra året, skitspännande, häftiga miljöer, människor man vill lära känna - och det finns fyyyyra delar!

2007-02-01 @ 16:03:29
Postat av: Calle

Denna boken var den bästa jag har läst i mitt liv, den var nästan alltid spännande och alla städer dom var på och när dom flydde, allt var jätte coolt. jag rekomenderar denna boken till alla som gillar spännande, häftiga och med lite våld i ! MVH//Calle

2007-03-16 @ 08:33:17
Postat av: Mia

Jag har aldrig varit så intresserad av Science fiction-böcker tidigare, men när jag började läsa den här kunde jag inte sluta! Jag tror det var miljön och de spännande intrigerna som fångade mig. Så jag håller med Ingrid och Calle: den här är hur bra som helst!

2007-03-16 @ 10:19:40
Postat av: Clara

Jag älskade denna boken. Den var såå bra, både spännande och intressant och de vandrande städerna som de bodde på var häftiga.
Jag rekomenderar verkligen den här boken till alla som gillar spännande fantasy böcker!

2007-03-16 @ 14:34:01
Postat av: Martin Metallbibliotekarie

Hej alla!

Vad roligt att ni gillade boken - jag tyckte också att den helt klart var en av mina bästa läsupplevelser förra året - var det något ni tyckte var svårt med boken?

P.S. Om ni inte kan hålla er så finns del 2 och 3 redan på engelska. Del två heter "Predator's gold" och del tre "Infernal devices" D.S.

2007-03-16 @ 16:09:43
Postat av: Viktoria

Jag tycker att denna boken är väldigt bra, den är inte för svår att förstå och den är väldigt ra skriven.

2007-03-28 @ 16:24:21
Postat av: Edvin

Fantastiskt bra bok! Sitter här med den svenska översättningen av tvåan och ska precis börja läsa!

2007-07-12 @ 12:01:45
Postat av: Dalziel

Awsome!!!
Hur bra som helst, det gick undan och man var på helspänn hela tiden. Lika stimulernade som "DaVinci-koden" i den aspekten!

2007-07-12 @ 21:16:15
Postat av: Klara

Jag tycker att boken var jättebra och väldigt spännande, man kunde verkligen inte förutsäga vad som skulle hända heller, och den är absolut värd att läsa!! =D Men den är väldigt sorlig mot slutet...

2007-10-15 @ 10:59:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0