Tio saker jag hatar med mig själv av Randa Abdel-Fattah


Det finns saker Jamilah verkligen hatar med sitt liv. Det är också därför hon spelar en annan roll i skolan. Där heter hon Jamie, har kort blont hår, blå ögon (kontaktlinser) och låtsas vara som vem som helst utan att sticka ut och avslöja vem hon egentligen är. Där känner ingen till hennes bakgrund som libanesisk muslim. Hon hatar att det finns så många fördomar att slås emot och så många förutfattade meningar att överbevisa. Hon känner sig inte tillräckligt stark för att kunna stå upp för vem hon egentligen är, och avundas de som vågar göra det.


Så är det hennes stränga pappa som är obeveklig i sina beslut och vägrar ge med sig, som tror att han alltid vet bäst när det gäller vad Jamilah ska och inte ska göra. Och Peter, skolans populäraste kille som är intresserad av henne. Och Timothy, som hon haft ett skolprojekt med och som är otroligt självsäker och litar på sig själv. Och John, hennes mejl-polare, som är den ende kompisen som hon har öppnat sig helt och hållet för, men som blockerar hennes mejladress så att hon kan inte mejla honom längre. Och hennes vän Amy som genomgår någon form av personlig kris och vägrar att prata om det.


Att ha ett dubbelliv gör saker och ting också dubbelt så komplicerat. Jamilah har ingen riktig vän att dela sina tankar och känslor med, för att prata betyder att hon måste avslöja sig.   


Saker och ting ställs på sin spets när det blir dags för skolbal och Jamilahs pappa förbjuder henne att gå.

» Låna boken på bibblan
» Läs mer om författaren


Kommentarer
Postat av: Lin

Jag har läst tio saker jag hatar med mig själv och den är jätte bra och man fattar allt jag vill läsa, ser mitt huvud tjockt ut i den här?.Men den är utlånnad och jag vill ha den.
ni måste läsa den!!.Jag vill läsa så värt också:D

2008-02-08 @ 08:32:27
Postat av: nellie

Jag har läst tio saker jag hatar med mig själv jag tyckte dena bocken är jätte bra och den är anpasad för ungdomar.

2008-02-08 @ 08:34:25
Postat av: Sanna

Boken är bra men huvudpersonen är en velig och svag människa som stampar på samma plats .. dock kul att hon agerar i slutet.

2009-02-12 @ 17:54:02
URL: http://www.pussbone.blogspot.com
Postat av: Viktoria andersson

Jag tyckte väldigt mycket om denna boken. :D

2009-03-09 @ 11:33:37
Postat av: Tanja

Hej Viktoria,



Håller du med Sanna om att huvudpersonen är velig och svag??

2009-03-18 @ 08:43:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0