Resan som började med ett slut av Zulmir Becevic



Nino och hans familj tvingas fly från kriget i Bosnien. De kommer till Sverige där de får plats på en flyktingförläggning i Göteborg. Där börjar ett helt nytt liv. Nino börjar i ny skola, lär sig svenska, får kompisar, startar ett rockband, blir kär?men inte helt utan problem. Och allt i väntan på det viktiga beskedet: att få stanna eller inte stanna i Sverige.

Har du varit i samma situation som Nino?

» Ge boken betyg!
» Låna boken på bibblan
» Läs mer om författaren

Kommentarer
Postat av: johan

ja tycker att han har det ganska lyxig som slipper att lära sig massor med matte och lära sig det enkla svenska språket.Men det kan inte kännas så bra att ha skräckbilder inom sig för restan av sitt liv. Så att flytta från sitt land,kultur och språk kan inte vara så lätt och det går ibland inte lika bra för flyktingar som för Nino.

2007-03-12 @ 13:56:22
Postat av: Mia

Jag tycker också Nino verkar ha det rätt bra, trots det tuffa han har upplevt. Han kommer fort in i det nya. Jobbigast verkar det vara för hans föräldrar. Det är nog hemskt att tvingas lämna sitt land och allt man tycker om. Många som flyttar till Sverige lär sig svenska fort, det är imponerande tycker jag. Det är svårt med ett helt nytt språk. Tänk om jag tvingades fly härifrån och bo i t ex Bosnien, och lära mig bosniska som är så olikt svenska! Då hade jag nog många gånger hellre pluggat matte :)

2007-03-12 @ 14:55:18
Postat av: Maria

Jag tycker att det var väldigt intresant att läsa om hur Nonos liv förändrades när han kom till Sverige. Jag tycker att Nono var en väldigt stark person med mucket vilja, och det krävs om om man ska kunna lämna sitt hemland och börjaom på nytt!

2007-03-18 @ 17:47:22
Postat av: Olle

Jag tycker samma som dom andra. Väldigt intresant att läsa om Ninos resa till Sverige. Jag är inte så intresserad av att läsa men jag satt timvis med denna boken.

2007-03-19 @ 20:34:37
Postat av: Sarah Nylund

fint skrivet tycker jag faktiskt

2010-12-03 @ 12:38:15
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0