Sjunde våningen av Åsa Grennvall

 albumomslag

Åsa börjar läsa på folkhögskola och från att tidigare alltid ha känt sig hopplöst utanför blir hon här en i gänget. Hon får rent av en pojkvän, Nils, han är populär både bland de andra eleverna och lärarna. Hon känner sig lycklig för första gången i sitt liv! 

Men på sjunde våningen förvandlas kärleken till ett helvete.

Tror du att du själv skulle kunna hamna i samma situation som tjejen i boken? Vad skulle du ha gjort då?

» Ge boken betyg!
» Låna boken på bibblan
» Läs mer om författaren

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag tyckte att boken fick en att tänka till lite. Var lite rörande i början men man fattade i slutet.

2007-02-09 @ 10:34:31
Postat av: mikaela

Boken var bra, och den var lite konstig i början fast sen fattade man. ni borde göra en film av den man blev så inne i boken man fastnade i den man tänker och funderar hur dom mår när man inte läser den är sket bra.

2007-02-27 @ 09:42:17
Postat av: Ebba

Sjundevåningen var bra och händelserik. Lite sorlig och man tycker väldigt synd om Åsa. En bra bok att läsa :]

2007-03-05 @ 14:26:42
Postat av: Maria

Hej Mikaela , Ebba & Johanna och alla andra som läst boken! Jag tycker det är som Mikaela skriver... man vet att man har läst en riktigt bra bok när man går runt och tänker på den :) Jag skulle vilja veta vad ni tror om frågorna som ställs i bokpresentationen:

Tror du att du själv skulle kunna hamna i samma situation som tjejen i boken? Vad skulle du ha gjort då?

NI vet väl att det finns fler böcker om Åsa!!

2007-03-05 @ 15:04:43
Postat av: OLIVIA.

efter man läst boken gick man typ runt å tänkte på den hela tiden.

2007-03-08 @ 12:52:51
Postat av: Amanda

jag tyckte inte denna boken var så jätte bra, för den var lite konstig.

2007-03-08 @ 13:17:38
Postat av: Maria

Hej Amanda, Jag blir nyfiken på vad det var som du tyckte var konstigt med boken?

2007-03-08 @ 13:24:57
Postat av: Maria

OLIVIA! Jag blir också nyfiken på vad det är det i boken som du går och tänker på?

2007-03-08 @ 13:47:44
Postat av: ebba

Jag fattade knappt ingenting i början, men sen när mina klasskambrater hade sagt till mig att den blir bättre sen, så fortsatte jag att läsa och den blev genast bättre. Boken var hämsk, ganska synd om henne, men också honom för att han hade ju något fel där uppe! Boken fick mig att tänka till, och det som jag tänkte på mest var ifall boken var sann?! Jag menar hon heter Åsa och var svart sminkad och hade svart hår, och ifall man tittar längst bak i boken så ser man en bild på författaren som också heter åsa och ser exakt lika dan ut. Kan någon svara på ifall boken är på riktigt?!

2007-03-12 @ 12:47:54
Postat av: Maria

Hej Ebba vad bra att du fortsatte läsa! På sidan som det länkas till om Åsa Grennvall så skriver hon att en del saker är självupplevt och en del är det inte, så man får nog gissa... Jag tror att det är många tjejer som hamnar i liknande situationer mesn skäms så mycket att de inte vill erkänna vad som händer. Ja killen verkar ju ha problem och skulle säkert behöva hjälp att sluta använda våld. Är det vanligt att man blir så avundsjuk i ett förhållande så att man tror att man kan äga någon? vad tror ni?

2007-03-12 @ 16:30:48
Postat av: Åsa Grennvall

Hej tjejer!
Jag fick den här länken till denna blogg av Maria. Jag blir väldigt glad av att läsa att ni gillade boken. Ebba frågade om boken är på riktigt, och det är den. Jag har gjort 6 böcker hittills, och en del av dem är inte självbiografiska, men just "Sjunde våningen" är helt på riktigt. Det hände när jag var 21 år. Idag är jag 34 år och mår bra och har det fint, men då var det jobbigt.
Jag hoppas alltid att "Sjunde våningen" kan hjälpa någon som är/varit i samma situation, eller om man ser tecken på att t.ex. en kompis blir illa behandlad av en kille/pojkvän.

Kolla gärna in mina andra seriealbum! :)
Ha det så bra det går!

Kram/Åsa

2007-03-13 @ 15:33:51
Postat av: matilda nilsson

jag tyckte att boken var lite väl kort men det var väldigt hämsk, men kunde verkligen känna hennes känslor ..

2007-03-16 @ 10:23:15
Postat av: sophia lundberg

Jag tycker att denna boken var lite väl kort men den hade ett väldigt bra budskap och jag tycker att den var väldigt hemsk..

2007-03-16 @ 10:24:53
Postat av: Ylva

Väldigt bra bok, serier behöver inte vara jättebra tecknade för att vara bra. Budskapet kan gå fram ändå.
Det finns ofta fördomar mot kvinnor som blir misshandlade av sina pojkvänner, den här boken tar genast bort dom. Fler sådana här böcker borde finnas!

2007-06-17 @ 14:07:23
Postat av: Kompis till

Eftersom jag inte har läst boken kan jag inte uttala mig om den är bra eller inte... Men vad jag kan berätta är att det som hände Åsa är bland det värsta som kan hända en ung tjej/kvinna. Killen som i boken heter Nils var på den tiden en komplett galning med extremt stort och rubbat ego, tyvärr kom Åsa i hans väg.

2007-06-21 @ 13:35:17
Postat av: Lukas

Jätte bra bok!

2007-10-02 @ 08:29:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0