Stravaganza: Maskernas stad av Mary Hoffman

 

Lucien ligger svårt sjuk i London – och det enda han kan göra för att fördriva tiden är att läsa, läsa om Italien och Venedig tills han somnar av utmattning. Men en dag vaknar han inte upp i sin säng utan verkar ha hamnat på ett helt annat ställe i en helt annan tid. Av en slump träffar han Rodolfo som avslöjar att Lucien är en stravagante – en person som kan förflytta sig mellan England och landet Talia.  Men Talia är inte bara vackert och spännande, där finns även personer som hatar stravaganterna och vill krossa deras brödraskap… En roman som myllrar av personer och fullkomligt frossar i detaljer, intriger, maskerade damer och hemliga agenter.

Om du kunde resa framåt eller tillbaka i tiden, vart skulle du vilja åka då?

» Ge boken betyg!
» Låna boken på bibblan
» Läs mer om författaren

Kommentarer
Postat av: Hmmmm

Denna boken var väl hyfsad, har läst dom andra 2 och dom var riktigt trista. Den var lite halft sorglig i slutet fast den slutade lite trist

2007-09-14 @ 10:45:28
Postat av: Maria

Det var bra gjort att plöja alla tre fast du inte var så förtjust... Jag fastnade inte heller riktigt i Stravaganza. Jag skulle vilja veta mer om Lucien, en kille som
är sjuk och vet att han antagligen skall dö border ha en massa tankar och känslor kring det, eller hur!?

2007-09-14 @ 12:10:40
Postat av: Måns H

Jag tyckte denna boken var rätt intressant, det var väldigt bra gjord språkvis. Jag har också läst alla 3 och denna var definitivt favoriten. Dom andra 2 var också ganska bra men inte i närheten av denna. Lucien verkade rätt ledsen över att han skulle dö men han kände sig ju antagligen lite bättre iallafall när det visade sig att han fortfarande kunde leva i det andra landet han stravagerade till och han hade ju haft cancer ett rätt bra tag så han hann ju också smälta det. Jag ger denna boken 4/5 för den kunde bli seg ibland.

2007-09-20 @ 08:38:44
Postat av: Maria

Ja visst hade det varit bra om man kunde få ett andra liv i reserv! Eller det kanske man får? Vem vet... 4/5 var ett gott betyg! :) Du har väl inte missat att du kan rösta och betygsätta boken.

2007-09-20 @ 13:57:40
Postat av: Måns H

Självklart röstade 4/5

2007-09-24 @ 09:48:10
Postat av: Klara

Jag lyssnade på boken på cd-bok och jag tyckte att den var ganska bra. Jag fastande inte riktigt för den, men det var en bra idé.

2007-10-15 @ 11:10:15
Postat av: Elisabeth

Jag fängslades totalt av Mary Hoffmans böcker om stravaganti och streckläste alla böcker i triologin. Mary Hoffmans sätt att beskriva böcker är fantastiskt och fantasin når inga gränser. Jag imponeras verkligen av det sätt hon skriver på och av vad hon skriver. Nu längtar jag efter den nya triologin och den kommande, fjärde boken.

2007-11-04 @ 19:34:47
Postat av: Anonym

Vet ni vilken månad Stravaganza Hemligheternas stad (city of secrets) kommer ut översatt till svenska??

2007-11-06 @ 19:38:08
Postat av: Martin Metallbibliotekarie

Hej Okänd!

Enligt den officiella Stravaganzahemsidan http://www.stravaganza.co.uk/ kommer boken att komma ut tidigt under 2008. Översättningstiden kan variera ganska kraftigt, från 6 månader till upp emot ett år för komplicerade och tjocka böcker. Som du kanske förstår så kan jag inte ge närmre besked, men en försiktig gissning är att
boken
kommer att finnas på svenska inom 8 månader. Men varför inte testa den på engelska? :)

Ha det

Martin

2007-11-08 @ 14:26:26
Postat av: Klli

Jag tyckte att böckerna var jättebra! När jag väl började läsa kunde jag inte slita mig loss! Jag ger dem absolut högsta poäng (+1). Jag längtar verkligen efter den sista boken, hemligheternas stad!

2007-12-04 @ 21:03:21
Postat av: ingrid

Jag tyckte att boken var riktigt bra.
är i mitten av den andra boken men hittills tycker jag att maskernas stad var bÄST (:

2008-05-19 @ 16:36:43
Postat av: ingrid igen

alla tre böckerna är lika bra tycker jag och de äger

2008-06-03 @ 18:18:17
Postat av: ingrid

jag älskar Sandro och Fratello i den tredje boken :)

2008-06-03 @ 18:19:00
Postat av: Martin Metallbibliotekarie

Ingrid: varför gillar du just dem?

2008-06-04 @ 10:33:00
Postat av: Carina

Jag köpte böckerna till mina döttrar (först nummer 2), och eftersom döttrarna inte genast vill läsa den, så tänkte jag att "jag nu lite kan bläddra i den" - och så var fast! Hjälpte inte annat, än att köpa de två andra böckerna som kommit ut. Böckerna är ju lite sorgliga, men jösses vad hon skriver BRA! Den yngre dottern tycker böckerna är trista, men jag och min äldre dotter väntar nu med iver på bok nr. 4 (som översatt version).

2009-05-28 @ 11:32:46
Postat av: Anonym

Jag älskar alla böckerna, ska snart börja på 4an på engelska. Innan förra veckan visste jag inte att det fanns fler böcker än de tre första men vad jag förstått så ska det tydligen även komma en 5a? I 2010, city of ships? Eller?

2009-09-27 @ 12:15:42
Postat av: Tanja

Hej Du,



Det stämmer precis det.. 2010 kommer nr 5 i serien på engelska..



/tanja

2009-10-12 @ 11:36:44
Postat av: Nea

Jag har läst de tre första ca 7 gr var. Älskar dem!!!

Jag vill läsa 4:e - hemligheternas stad

Så det ska komma en 5:e... JIPPI :)

2009-11-22 @ 13:10:04
Postat av: Tanja

Hej Nea,



Visst är det kul när man har hittat en serie som är så förbaskat bra att man inte kan vänta till nästa del kommer ut.. :)



City of ships ser ut att dyka upp i mars 2010!!



/tanja

2009-11-23 @ 13:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0